Jak poprawić obsługę klienta w branży fotowoltaicznej?

branża fotowoltaicznaFotowoltaika to gorący temat ostatnich lat. Rosnąca świadomość ekologiczna Polaków i szukanie sposobów na zmniejszenie wysokości rachunków sprawiają, że branża cieszy się coraz większym zainteresowaniem.

Oznacza to też, że zwiększa się konkurencja. Warto w takim momencie skupić się na jakości obsługi klienta. Dzięki przemyślanym procesom i skutecznym narzędziom możesz wyróżnić się na rynku i nawiązać długotrwałe relacje z klientami.

Co budzi zainteresowanie klientów w branży fotowoltaicznej?

Podstawą każdej akcji biznesowej powinna być świadomość potrzeb i motywacji stojących za decyzjami konsumentów. Warto wykorzystać te informacje i zastanowić się jak możemy zachęcić potencjalnych klientów do instalacji paneli i wyboru usługi konkretnej firmy. Zalety instalacji fotowoltaicznej to jedno, ale musimy pamiętać, że dla nas równie ważne jest także wyróżnienie się na tle konkurencyjnych firm.

Zatrzymajmy się przy tym, co skłania klientów do zainstalowania fotowoltaiki. Chcemy żyć bardziej ekologicznie i zwracamy coraz większą uwagę na sposoby segregacji odpadów, czy bycie zero waste. Nasza chęć zmiany nawyków wiąże się z informacjami płynącymi do nas z całego świata, które dotyczą negatywnych efektów ocieplenia klimatu. Małymi krokami próbujemy zmienić nasze otoczenie i coraz bardziej otwieramy się na nowości technologiczne. Najłatwiej zacząć od siebie, zatem najlepiej jeśli pierwszym krokiem do ekologicznego życia będą zmiany w naszym domu. 

Najłatwiejszym sposobem na rozpoczęcie tych zmian jest oszczędzanie energii i zamontowanie instalacji fotowoltaicznej. Zwiększa się świadomość tego, że w Polsce, wbrew pozorom, mamy bardzo dobre warunki do montażu instalacji fotowoltaicznej, z czego warto skorzystać!

Aby właściwie dopasować instalację do potrzeb klienta, konieczna jest pomoc specjalistów. Bardzo ważna jest też edukacja konsumentów – wyjaśnienie, jak działa fotowoltaika, jakie warunki trzeba spełnić, lub jakie są korzyści z zamontowania jej. Tutaj zaczyna się rola działu obsługi klienta.

Dlaczego fotowoltaika stała się tak popularna w naszym kraju i coraz chętniej w nią inwestujemy?

Jaki jest główny powód zainteresowania fotowoltaiką w Polsce? To się po prostu opłaca! Chcemy podejmować racjonalne decyzje dotyczące budżetu domowego, zatem wybieramy systemy, które sprawdzą się u nas przez długie lata. Oszczędności, które przynosi instalacja fotowoltaiczna, są zauważalne każdego miesiąca, a jej trwałość to nawet 20-25 lat

Różnorodność zastosowania to kolejny powód, dlaczego fotowoltaika stała się tak popularna. To nie tylko sposób na uzyskanie energii potrzebnej do oświetlania pomieszczeń, czy zasilania urządzeń AGD. Przy obecnym trendzie odchodzenia od instalacji gazowych to świetna alternatywa podczas wyboru systemu ogrzewania czy chłodzenia. Możemy także stworzyć naszą domową stację ładowania samochodów elektrycznych, które kupujemy coraz chętniej.

Przede wszystkim – niezależność użytkownika. Nie musimy martwić się już wzrostami cen energii, ponieważ zapewnia nam ją nasza własna mikroelektrownia.

Co to oznacza dla Twojej firmy? Klienci przychodzą z bardzo różnymi potrzebami, szukając rozwiązania, które sprawdzi się w ich konkretnym przypadku. Dział obsługi klienta powinien nie tylko pomóc w podjęciu decyzji zakupowej, ale także później odpowiadać na ważne pytania.

Dobra obsługa klienta – dlaczego jest tak ważna?

Na polskim rynku pojawia się coraz większa liczba graczy. Jednak klient, mimo otrzymania wielu ofert, musi zdecydować się na usługi jednej firmy. Co może pomóc mu w wyborze? Przede wszystkim dobra obsługa klienta!

Głównym problemem związanym z komunikacją jest szybko rosnąca liczba zapytań. Dzięki nowym dofinansowaniom do instalacji fotowoltaicznej, prób kontaktu ze strony klientów jest znacznie więcej. Jednak firmy zmagają się z problemem niedokończonych spraw. Spowodowane jest to brakiem dobrej automatyzacji. Często pracują na różnych systemach, a brak ich integracji powoduje informacyjny chaos. Niestety konsekwencją złej obsługi naszych klientów jest ich rezygnacja z usług lub wybór konkurencyjnej firmy. 

Kolejnym problemem jest fakt, że specjaliści często działają w terenie. Należy zatem stworzyć niezawodny system komunikacyjny. Bardzo ważnym aspektem dobrej obsługi klienta jest dobra organizacja i stały kontakt z pracownikami w terenie. Punktualność i rzetelność specjalistów to kwestia, na którą klient mocno zwraca uwagę. Przy obecnej, ogromnej konkurencji liczy się przede wszystkim profesjonalizm!

Co zrobić, aby poprawić obsługę klienta w branży fotowoltaicznej?

Kontakt wieloma kanałami – daj swoim klientom wybór!

Poprawa komfortu użytkownika to podstawa dobrej obsługi. Aby o nią zadbać, należy dać klientom wybór sposobu kontaktu z firmą. Może się to odbywać za pomocą różnych kanałów, takich jak: e-mail, infolinia, czat, czy formularze kontaktowe. Potencjalny klient nie musi szukać odpowiedniej zakładki. Może skontaktować się z nami za pomocą widgetu Click2Contact dostępnego na stronie głównej. 

widget Click2Contact

Click2Contact to świetny sposób na sprawniejszą obsługę. Pozwala klientom wybrać jedną z 3 opcji kontaktu: czat, formularz kontaktowy (czyli email) lub zamówienie oddzwonienia (callback). Klienci kontaktują się zgodnie ze swoimi preferencjami, a Ty bez trudu obsługujesz ich w jednym systemie contact center.

Co jeszcze osiągniesz dzięki narzędziom do obsługi klienta?

Thulium posiada system call center z identyfikacją klienta w CRM. Podczas połączenia automatycznie rozpozna go i wyświetli kartę z całą historią kontaktu. Dzięki komunikacji omnichannel zobaczysz informacje ze wszystkich dostępnych kanałów. Pomoże to w dostarczeniu wysokiej jakości obsługi klienta, utrzymaniu porządku i szybkiemu przekazywaniu informacji w zespole. Cała obsługa klienta w jednym miejscu!

Ważne, aby narzędzie do obsługi oferowało również integracje z innymi narzędziami, takimi jak Jira do zarządzania projektami, czy Pipedrive, czyli CRM. Jest to kolejny sposób na to, by pracować na kompletnych danych w jednym systemie. Integrując Thulium z Twoim CRM, zyskasz lepszy przepływ danych między zespołem obsługi klienta i sprzedażowym.

Mierzenie wyników pomoże Ci w wyciąganiu wniosków. Dowiesz się, czy liczba pracowników jest wystarczająca, jak długo klienci czekają na rozmowy oraz ile trwały. Możesz mieć wszystkie kanały pod kontrolą i sprawdzać jak długo trwają rozmowy i którzy konsultanci radzą sobie najlepiej. Bardzo przydatną funkcją jest również sprawdzanie satysfakcji klientów za pomocą ankiety SMS.

Szybka i konkretna odpowiedź

Szybkość odpowiedzi związana jest z dobrą integracją systemu firmowego z systemem Contact Center. Niezwykle przydatne jest gromadzenie informacji na temat klientów w jednym panelu, do którego pracownicy mają dostęp z poziomu przeglądarki. 

Podczas gdy osoba zainteresowana naszymi usługami kontaktuje się ponownie przez inny kanał, np. poprzez infolinię, pracownik odbierający połączenie posiada wszystkie niezbędne dane. Zna historię rozmów z klientem, wymianę maili, czy rozmowy przez czat. Klient czuje, że jego sprawy i ustalenia są dla firmy ważne. 

Taką integrację wszystkich wspomnianych źródeł komunikacji nazywamy omnichannel. Umożliwia ona swobodny kontakt oraz zapewnia bezproblemową i szybką obsługę klienta.

Rzetelność odpowiedzi

Zadbaj o poszerzanie wiedzy z zakresu fotowoltaiki u pracowników! Twoi specjaliści pracują w terenie i nie zawsze mogą udzielić fachowej porady. Ważne, aby pracownicy centrum obsługi klienta także posiadali konkretną wiedzę na temat instalacji fotowoltaicznej. Inwestuj w liczne szkolenia z tego zakresu, a koszty szybko się zwrócą! 

Wiara w zalety produktu i wyczerpująca wiedza to najprostsza droga do przekonania rozmówcy, że to właśnie Twoją firmę powinien wybrać. Dla klienta rzetelna porada jest niezwykle istotna, dlatego docenia zaangażowanie w rozmowę.

Zadbaj o zaangażowanie pracowników 

Warto zwrócić uwagę na to, że zaangażowanie w pracę realnie przekłada się na kontakt z klientem. Jak je zwiększyć? Pracownicy muszą być pewni, że ich praca ma znaczenie. Powinni widzieć jej efekty i dostawać feedback dotyczący ich zadań na bieżąco. Istotne są także spotkania całego zespołu (nawet w formie online), dzielenie się pomysłami, czy problemami, z którymi spotykają się podczas codziennej pracy. 

Pracownicy, czując się pewniej podczas wykonywanej pracy, będą wykazywać się większym profesjonalizmem, co odczują klienci podczas kontaktu z firmą.

Dopasuj się do potrzeb klienta

Słuchaj swoich klientów i staraj się jak najlepiej dopasować do ich potrzeb. Przy tak dużej konkurencji to spełnianie ich wymagań jest wyznacznikiem jakości obsługi. Gdy naszym klientem są osoby prywatne, warto pomyśleć o zmianie godzin działania biura obsługi klienta na popołudniowe. Zwróć również uwagę na to, że pora konsultacji w domu klienta powinna być dopasowana do jego dyspozycyjności.

Wyprzedzaj oczekiwania!

Nie zatrzymuj się tylko na zaspokajaniu potrzeb klientów na bieżąco. Zrób krok do przodu i wyprzedaj ich oczekiwania! Pamiętajmy, że w tej branży potencjalny klient nie zawsze zna się na wszystkich szczegółach usługi. Warto udzielić porad oraz dać wskazówki, które ułatwią mu wybór i sam proces kontaktu z naszą firmą. Jeśli wykażesz inicjatywę i zrobisz coś więcej, niż klient oczekuje, wróci do Ciebie.

Reaguj na uwagi klientów

Wykorzystuj uwagi płynące od klientów. To świetna wskazówka na przyszłość. Branża fotowoltaiczna wciąż bardzo szybko się rozwija. Uczymy się na bieżąco jak najlepiej zadbać o dobrą obsługę klienta, popełniając błędy, natomiast dzięki ocenom klientów możemy szybko je naprawić. Wyciągaj wnioski, aby te błędy nie powtarzały się podczas kolejnych usług. Kontroluj poziom satysfakcji osób zainteresowanych Twoimi usługami zarówno z samej instalacji, ale również obsługi klienta. Warto w tym celu wykorzystać potencjał ankiet i formularzy!

Włącz się na potrzeby klienta!

Branża fotowoltaiczna rozwija się w zawrotnym tempie. Zalet posiadania takiej instalacji jest wiele. Począwszy od dbania o środowisko, poprzez różnorodność zastosowań oraz niezależność użytkowników, aż po realny wpływ na domowy budżet. 

Konkurencja na rynku polskim jest coraz większa. Rosną także oczekiwania potencjalnych klientów. Jak nadążyć za rynkiem? Przede wszystkim zadbaj o najlepszą obsługę klienta! Pozwól im na swobodny wybór kanału komunikacji, odpowiadaj szybko i rzetelnie na pytania oraz dopasuj się do ich dyspozycyjności. Śledź na bieżąco na jakim etapie jest konkretna usługa i kontroluj satysfakcję swoich klientów! 

Co więcej, możesz wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom, dzieląc się z nimi wskazówkami i przykładami. Błędy zdarzają się każdemu, szczególnie w nowej branży. Naucz się wyciągać wnioski i korzystać z uwag klientów. W utrzymaniu dobrego poziomu obsługi klienta pomogą Ci stworzone do tego narzędzia, takie jak Thulium. Korzystaj z nich, aby poprawiać efektywność swojej pracy i firmy, a przede wszystkim polepszyć obsługę klienta!

Aby zobaczyć jak w praktyce działa Thulium umów się na prezentację systemu.