Poznaj trzy powody, dla których warto zbierać opinie klientów w sklepie internetowym

opinie klientówNiemal 90% internautów zwraca uwagę na recenzje w sklepie. Co ciekawe, jest to często istotniejsza informacja niż sposób i czas dostawy. Większą rolę odgrywa tylko cena, chociaż na Zachodzie coraz częściej to ocena produktu i jakości usług są dla konsumentów priorytetowe. Umożliwienie wystawiania opinii i ich wyświetlenie przynosi także inne liczne korzyści. Dowiedz się jakie!

  1. Pozytywna Każda recenzja to dowód społeczny

Opinie są przedmiotem codziennych dyskusji. Każdego dnia dzielimy się doświadczeniami, a zdanie innych jest dla nas niezwykle istotne nie tylko w kwestiach zakupowych. Dla internautów jednak to ono ma szczególne znaczenie.

Opinie w sklepie pokazują, że twoje produkty są dobrej jakości i warto je wybierać, bo zdecydowali się na nie także inni klienci. Dla 63% czytających recenzje są one istotne nawet, gdy kupowali już wcześniej w danym sklepie.

 

opinia w sklepie internetowymDrogeria internetowa Cocolita.pl zbiera kompleksowe opinie od swoich klientek, w tym również na temat zalet i wad produktów. Takie informacje mają pomóc innym klientom podjąć trafną decyzję o zakupie.

Kupując online, nie można zobaczyć towaru z bliska, dotknąć go, przymierzyć czy przetestować. Lubisz kupować sprawdzone produkty? Tego samego chcą Twoi klienci! Jeśli nie mogą wypróbować ich sami, to korzystają z doświadczenia i zdania innych. Pozytywna recenzja sprawia, że klienci czują się pewniej i ufają twojej marce. W ich podświadomości właśnie zadziałał mechanizm zwany społecznym dowodem słuszności (ang. social proof). Zakłada on, że istnieje większe prawdopodobieństwo wybrania produktu, na który zdecydowali się także inni. Jeśli konsumenci nie są pewni, to wybierają to, co sugeruje większość, bo ich decyzję uznają za słuszną.

Prawdopodobieństwo zakupu produktu, który ma co najmniej 5 ocen, jest niemal 3-krotnie większe niż produktu, który nie ma żadnej wystawionej recenzji. Warto powalczyć!

Pamiętaj, by nie bać się średnich i negatywnych opinii, bo to one sprawiają, że dla konsumentów oferta sklepu jest autentyczna. Ponad połowa klientów podważa wiarygodność recenzji, jeśli nie widzi żadnych niskich ocen.

Pozyskiwanie recenzji w praktyce: 

Prawie każdy system dla sklepu internetowego ma wbudowaną funkcję opinii (lub można ją włączyć dzięki osobnej aplikacji). Koniecznie aktywują taką opcję w swoim sklepie. Możesz ją udostępnić dla wszystkich lub tylko dla osób zalogowanych. Po zakupach wyślij email z prośbą o opinię lub skorzystaj z gotowych narzędzi jak:

  • Google Opinie konsumenckie,
  • Ceneo,
  • Opineo,
  • Trusted Shop,
  • Rating Captain.

opinie s klepie internetowymGoogle Opinie konsumenckie to wygodne narzędzie do zbierania opinii o produktach, ale i o sklepie. Po uzyskaniu 150 głosów, recenzje wyświetlają się w reklamach w wyszukiwarce Google oraz Zakupy Google.

2. Oceny budują wizerunek marki godnej zaufania

Konsumenci zwracają uwagę nie tylko na recenzję konkretnego produktu, ale także na wizerunek marki. Co na niego wpływa? Między innymi pozytywne opinie! 

Wyobraź sobie, że chcesz kupić nowe buty przez Internet. Wybrałeś kilka podobnych opcji. Co dalej Tobą kieruje? Recenzje! Ale czy pojedyncze opinie ostatecznie Cię do nich przekonają? Nie. Chcesz mieć pewność, że w razie reklamacji albo zwrotu, będziesz mieć bezproblemowy kontakt ze sklepem. Istotne jest także to, czy obsługa klienta jest szybka, a pracownicy mili i przyjaźni. Skąd dowiesz się tego? Także z ocen klientów.

Budowanie marki jest jak układanie puzzli – to długotrwały proces składający się z wielu elementów. Liczą się estetyka i spójność, ale także wiarygodność wizerunku. Ważna jest opinia społeczeństwa, która buduje postrzeganie twojej marki. Pozytywne recenzje sprawią, że Twój sklep będzie odbierany jako lubiany i oferujący obsługę wysokiej jakości.

Opinia klientów ma ogromny wpływ na postrzeganie marki, co przekłada się na sprzedaży. Tylko 48% ankietowanych rozważyłoby skorzystanie z usług firmy, której ocena to mniej niż 4/5. 

 

integracja atomstore z thulium sklep ogrodosferaSklep Ogrodosfera.pl zwraca szczególną uwagę na opinie klientów. Dzięki temu w 2020 r. zajął drugie miejsce w kategorii Ogród w rankingu Opineo.

Opinie o sklepie w praktyce:

Stwórz ankietę w sklepie, dzięki której możesz zbierać feedback tuż po opłaceniu zamówienia. A jeżeli chcesz, aby opinie były ogólnodostępne, wykorzystaj np. narzędzie Zaufane.pl, które zbierze je za Ciebie i będzie nimi zarządzać.

3. Opinie to źródło informacji… o biznesie

Komentarze klientów to informacja zwrotna dla ciebie, czego oczekują konsumenci. Możesz dowiedzieć się z nich:

  • co poprawić lub zmienić w sklepie, a co zadowala kupujących;
  • czy oferta sklepu jest wystarczająca, klientom podobają się oferowane artykuły czy czegoś w niej brakuje, np. opcji kolorystycznych;
  • co podoba się konsumentom i w co warto inwestować, a co wręcz przeciwnie;
  • jak budować strategię marketingową ukierunkowaną na cele wizerunkowe i prokonsumenckie zgodnie z preferencjami klientów;
  • co przesądza o podjęciu decyzji zakupu: czy znaczenie mają cena, sposób oraz czas dostawy, jakość towarów i usług, a może proekologiczne podejście?
  • czy klienci drugi raz zdecydowaliby się skorzystać z oferty i co zrobić, by ich zatrzymać.

Opinie w sklepie to głos klientów. Wsłuchuj się w niego. To sposób na kontakt odbiorców z twoją marką. Wprowadzając sugerowane zmiany czy drobne usprawnienia, dbasz o relacje z klientami i rozwijasz się w kierunku, którego oni oczekują.

Nie zapominaj odpowiadać na pozytywne i negatywne recenzje. 96% ankietowanych przyznaje, że czasami czyta odpowiedzi na swoje komentarze. 70% z nich chętniej zrobi zakupy w twoim sklepie ponownie, jeśli odniosłeś się do ich opinii.

 

Opinie o Twoim biznesie w praktyce:

Jeżeli budujesz bazę subskrybentów w swoim sklepie (a na pewno to robisz! :)), stwórz segment wiernych klientów. To ci, którzy kilkukrotnie zrobili u ciebie zakupy lub ich zamówienia są powyżej wartości średniego koszyka. Wyślij do nich newsletter z ankietą na temat oferty sklepu czy działania strony internetowej. Być może znajdziesz potwierdzenie pomysłów, o których od dawna myślisz. 🙂

 

Szukając konkretnych produktów, często sugerujemy się rekomendacjami znajomych bądź innych internautów. Chociaż chętniej kierujemy się zdaniem bliskich, to nie zawsze jest to możliwe. Recenzje w sklepie zwiększają konwersję sprzedaży, budują wiarygodność sklepu i zaufanie do marki. Dlatego opinie w sklepie mają ogromne znaczenie zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców.

 

Agata Kempa
Junior Marketing Specialist
AtomStore

www.atomstore.pl