Thulium pyta: Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w e-commerce?

Sektor e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Jest to możliwe również dzięki najróżniejszym trendom, które pomagają sklepom internetowym w podejmowaniu strategicznych decyzji. Z pewnością pomaga w tym AI, czyli sztuczna inteligencja. Sprawdźmy, jak zwiększyć sprzedaż i przyspieszyć rozwój swojego biznesu e-commerce z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. 

Czym jest sztuczna inteligencja?

W najprostszym tłumaczeniu sztuczna inteligencja to system, w którym decyzje są podejmowane w oparciu o wzorce już istniejących danych. Co więcej, AI uczy się na błędach i jest coraz dokładniejsza. Nowe informacje i dane przetwarzane są bardzo szybko i dokładnie. Obecnie jest ona wykorzystywana w najróżniejszych sektorach naszego życia. Tak naprawdę ze sztuczną inteligencją spotykamy się na co dzień. 

Mamy z nią do czynienia podczas korzystania z wyszukiwarek internetowych, cyfrowych asystentów, samochodów, w cyberbezpieczeństwie, opiece zdrowotnej, transporcie, produkcji przemysłowej, usługach publicznych, a także zakupach online. Wystarczy zauważyć, że sztuczna inteligencja potrafi dostarczać spersonalizowanych rekomendacji podczas zakupów w Internecie tylko na podstawie historii naszych wyszukiwań. Oprócz tego jest to bezcenne narzędzie przy optymalizacji produktów, planowaniu zasobów, logistyce itp. 

Oczywiście wyróżniamy różne rodzaje sztucznej inteligencji. Najczęściej jest to podział na wąską AI, ogólną AI oraz sztuczną superinteligencję ASI. 

  • Wąska sztuczna inteligencja – tzw. słaba AI, oczywiście w dalszym ciągu lepsza niż wykonywanie zadań przez jednostkę ludzką. Rozumiemy przez nią najwyższy poziom rozwoju AI osiągnięty dotychczas przez ludzkość. 
  • Ogólna sztuczna inteligencja – tzw. ogólna AI, silna sztuczna inteligencja. Jest to zdolność systemów komputerowych do przewyższania możliwości ludzkości w każdym zadaniu. 
  • Sztuczna superinteligencja – tzw. ASI, a więc superinteligencja przewyższająca ludzkość również w aspektach społecznych czy kreatywności naukowej. 

Zauważmy też, że sam proces uczenia się i analizy sztucznej inteligencji może być różny. Wyróżniamy uczenie maszynowe, głębokie, poznawcze interfejsy API czy robotykę. 

  • Uczenie maszynowe – skoncentrowane na trenowaniu systemów pod kątem analizy danych. Maszyny uczą się w sposób charakterystyczny dla ludzi. Jest to więc technika rozwijająca systemy AI. 
  • Poznawcze interfejsy API – interfejsy programowania aplikacji, łączące je z usługami czy systemami. Korzystając z interfejsów API, żądamy dostępu do biblioteki inteligentnych modeli specyficznych dla domeny. 
  • Uczenie głębokie – gromadzenie, analizowanie i zbieranie ogromnych zbiorów danych o różnych celach, na których podstawie systemy AI podejmują konkretne decyzje. Od uczenia maszynowego odróżnia je ilość przetwarzanych danych. 
  • Robotyka – roboty są sterowane oprogramowaniem AI i poruszają się autonomicznie, bez instrukcji od człowieka. 

Zastosowanie sztucznej inteligencji w e-commerce 

Sztuczna inteligencja jest dziś bardzo szeroko stosowana w e-commerce. Sprawdzamy, w jakich obszarach możemy wykorzystać AI właśnie w branży e-commerce. 

  • Visual Search – AI w sposób automatyczny taguje, porządkuje i wizualnie przeszukuje zawartość danych, oznaczając cechy obrazu lub materiału wideo. Możemy to wykorzystać i pomóc klientowi w znalezieniu pożądanego produktu. 
  • Retargeting potencjalnych klientów – AI wykorzystywana do poprawy doświadczeń zakupowych klienta. Jeżeli spędził on w naszym sklepie, czy na konkretnym produkcie dużo czasu, możemy to wykorzystać podczas jego kolejnej wizyty lub w ogóle zasugerować mu ten zakup, jeżeli nie dokończył on ścieżki zakupowej. 
  • Identyfikacja perspektyw docelowych – AI pomaga w generowaniu leadów i pozyskiwaniu nowych potencjalnych klientów. 
  • Wydajniejszy proces sprzedaży – dzięki integracji sztucznej inteligencji z CRM możemy stworzyć silniejszy przekaz reklamowy, specjalnie skierowany do klienta i indywidualnie wyprofilowany w stosunku do jego potrzeb. 
  • Personalizacja na wielu urządzeniach – sztuczna inteligencja służy stałemu monitoringowi wielu kanałów sprzedaży (np. strona WWW e-sklepu, aplikacja mobilna). 
  • Czatboty – specjalne programy oparte na sztucznej inteligencji, symulujące rozmowę z prawdziwym konsultantem. To jedna z najtańszych i najefektywniejszych metod obsługi klienta. Sam handel konwersacyjny z naciskiem na jednostkę kosztem masy konsumentów jest bardziej efektywny.  
  • Wirtualni asystenci – wirtualnych asystentów można zintegrować z własnymi produktami. Jest to obszar, w którym sprzedaż może być bardziej twórcza. W tym miejscu należy też wskazać na asystenta zakupów, który może być przydatny zwłaszcza w sektorze e-commerce. Szczególnie że dzięki AI wciąż można udoskonalać systemy dialogowe. 
  • Integracja z przedmiotami codziennego użytku – jako sprzedawcy e-commerce możemy mieć dostęp do przedmiotów domowego użytku naszych klientów. Na rynku mamy coraz więcej produktów (np. lodówki, inteligentne systemy zarządzania), którymi możemy zarządzać zdalnie, a nawet za ich pomocą wykonywać wiele różnych czynności (np. zakupy). 
  • Lepsze rekomendacje dla klientów – dzięki sztucznej inteligencji łatwiej przewidywać zachowania klientów, dostarczając konsumentom bardziej spersonalizowanych sugestii. W ten sposób pomożemy znaleźć klientom najlepsze rozwiązanie. Personalizacja wyników pozwala usunąć wiele produktów i usług, które nie interesują klienta. Przyspiesza to również podejmowanie przez niego decyzji. 
  • Inteligentni agenci – zautomatyzowani agenci mogą m.in. dopasowywać kupujących, ułatwiać zawieranie transakcji i dbać o infrastrukturę instytucjonalną, nawet generując własne cele. 
  • Narzędzie inteligencji asortymentowej – AI możemy wykorzystać do obserwacji produktów na rynku, dzięki czemu mamy wgląd w ceny konkurencji. Stąd już tylko krok od wykorzystania takiej wiedzy do obniżki ceny, zwiększenia marży, szybkiego dostosowania asortymentu itp. 
  • Usuwanie fałszywych recenzji – system ocen ma to do siebie, że jest bronią obusieczną. Równie dobrze może się to skończyć umieszczaniem na temat naszego sklepu niskich ocen i negatywnych opinii, które nie mają uzasadnienia w rzeczywistości. Sztuczną inteligencję możemy wykorzystać do zwalczania fałszywych recenzji produktów i marek. 
  • Zwalczanie podrabianych produktów – AI może pomóc konsumentowi w ocenie produktu, wykrywając słabej jakości podróbki, które zachwycają tylko wyglądem podobnym do oryginału. 
  • Automatyczne uzupełnianie fraz – dookreślenie fraz po wpisaniu kilku pierwszych liter. W odróżnieniu od zwykłej wyszukiwarki dzięki AI możemy promować konkretne produkty. 
  • Poprawa bezpieczeństwa danych – AI możemy wykorzystać do bezpiecznego przechowywania danych klientów. Sztuczna inteligencja zdecydowanie poprawia cyberbezpieczeństwo, poprawiając konkretne obszary bezpieczeństwa i sprawniej reagując w sytuacji kryzysowej. 
  • Sztuczna inteligencja w magazynie sklepu e-commerce – AI zwiększa produktywność procesów zachodzących na magazynie, zwłaszcza w połączeniu z systemem WMS. Możemy w sposób efektywny zarządzać zapasami, podobnie jak przypisywać towary na magazynie na podstawie różnych ważnych czynników i zależności.  
  • Zrównoważone zarządzanie łańcuchem dostaw – sztuczna inteligencja pomaga ograniczyć ślad węglowy, na przykład przez optymalizację tras. 

AI xSale – sztuczna inteligencja dla liderów e-commerce 

Nie ulega wątpliwości, że nowinki technologiczne już zagościły i w najbliższej przyszłości będą się rozwijać w sektorze e-commerce. Sztuczna inteligencja nie jest tu żadnym wyjątkiem. Wręcz przeciwnie, AI niesie w sobie mnóstwo korzyści. Sztuczna inteligencja pozwala analizować miliony różnych danych, wykorzystując je m.in. dla oferowania bardziej spersonalizowanego przekazu. Zdecydowanie łatwiej wówczas o angażowanie właściwych potencjalnych klientów, co w konsekwencji pozwala maksymalizować zyski. Na pewno w nadchodzących latach technologia AI będzie mieć ogromny i korzystny wpływ na sektor e-commerce. Można powiedzieć więcej i stwierdzić, że bez AI będzie trudno o sukces sklepu internetowego. Sęk w tym, aby do swojego sklepu online wybrać właściwą technologię AI. 

Taką tworzy nasz partner technologiczny Futuriti w swoim systemie do automatyzacji sprzedaży oraz integracji e-commerce– xSale.ai. Dzięki sztucznej inteligencji xSale poprawisz wydajność e-sklepu, zmniejszając zaangażowanie w procesy swojej firmy jednostek ludzkich.  Tworzoną przez zespół Futuriti technologię, wykorzystasz w wielu obszarach sklepu online, tj.: 

  • Wykrywanie zwrotów – sztuczna inteligencja xSale analizuje dane teleadresowe i kompatybilność sprzedawanych produktów. Dzięki temu wykrywa odchylenia, informując o nich operatora. Dzięki temu możesz wykrywać potencjalne zwroty, eliminując w ten sposób zbędne koszty. 
  • Optymalizacja oferty i zwiększanie marży – z AI xSale możesz badać opinie klientów, ich tendencje zakupowe, ale też dostępność asortymentu i czas realizacji. Wykrywaj anomalie, korzystaj z rentownych kanałów sprzedaży i reklamy, a w końcu – zwiększaj swoją marżę i na sprzedawanych towarach zarabiaj jeszcze więcej. 
  • Łączenie produktów bez wspólnych identyfikatorów – technologia AI od xSale analizuje opisy i parametry produktów, mogąc je ze sobą łączyć nawet wówczas, jeżeli nie posiadają wspólnych identyfikatorów. 
  • Wykrywanie błędów – xSale AI analizuje kolejne procesy i wykrywa zachodzące w nich błędy. W ten sposób możesz wyeliminować problemy skutkujące stratą czasu lub generujące dodatkowe koszty. Eliminuj błędy dzięki sztucznej inteligencji i oszczędzaj. 

Jak widzimy, sztuczna inteligencja jest częścią e-commerce i w najbliższym czasie właściciele sklepów internetowych na takie rozwiązania będą decydować się coraz częściej. To zrozumiałe, ponieważ AI pozwala ograniczyć koszty i maksymalizować zyski, co jest kluczowe dla każdego e-sklepu. Jest to najszybsza droga do tego, aby zyskać przewagę nad konkurencją, która w sektorze e-commerce szybko rośnie. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sztucznej inteligencji i automatyzacji w ecommerce, obejrzyj nagranie webinaru organizowanego przez Thulium i xSale. Dowiesz się jak automatyzować procesy sprzedażowe, jak zintegrować proces sprzedaży i obsługi klienta, oraz poznasz przykłady sztucznej inteligencji w ecommerce.